Harkiten, harkitsematta, hybriksen hurmassa: Tahallisuus ja mielentila väkivalta- ja henkirikostuomioiden tekijöinä klassisessa Ateenassa
DOI:
https://doi.org/10.54332/krim.122289Keywords:
klassinen Ateena, oikeusjärjestelmä, väkivalta, mielentilat, hybrisAbstract
Klassisessa Ateenassa (n. 480–330 eaa.) lainsäädäntö oli varsin väljä ja epämääräinen. Laeissa
ei aina määritelty tarkasti rikoksen sisältöä eikä lain rikkomisen seurausta, ja rangaistus oli kulloisenkin valamiehistön päätettävissä. Henkirikosten kohdalla tuomioista päättivät erilliset erityistuomioistuimet, mutta muissa asioissa valamiehistöjen jäsenet valittiin arvalla halukkaiden kansalaisten joukosta. Analysoin artikkelissani tahallisuuden ja mielentilan roolia ja retoriikkaa ateenalaisten kansantuomioistuimien edessä. Samalla puntaroin, millainen painoarvo syytetyn mielentilalla ja rikkomuksen tahallisuudella oli tuomioistuinten jäsenten mielissä tuomioista päätettäessä. Erittelen myös tahallisuuden ja mielentilan merkitystä henkirikoksista tuomittaessa. Lähteisiin lukeutuvat Drakonin ja Solonin lait sekä valikoima tuomioistuimien edessä pidettyjä oikeuspuheita. Keskeiset kysymykseni ovat: Vaikuttivatko teon motiivi ja tarkoituksellisuus annettuihin tuomioihin? Entä tekivätkö jotkin mielentilat, asenteet tai motiivit rikoksesta tuomioistuinten silmissä erityisen tuomittavan ja rikollisesta erityisen vaarallisen? Tässä yhteydessä keskeiseksi käsitteeksi nousee sosiaaliseen piittaamattomuuteen ja ylikorostuneeseen omanarvontuntoon viitannut hybris, jolla oli moraalisia, uskonnollisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä ja joka oli vastoin lakia. Laajempi taustalla vaikuttava kysymys kuuluu: mihin tuomioilla tähdättiin – rikoksen hyvittämiseen vai rikollisen parantamiseen? Tähän puoleen paneudun selvittelemällä yhteisölle vaarallisten mielentilojen parantamistapoja lakien ja rangaistuskäytäntöjen rinnalla myös filosofien kirjoituksissa, erityisesti Platonin Laeissa. Tutkimalla vaarallisiksi miellettyjen psykologisten valmiuksien merkitystä pyrin ymmärtämään klassisen Ateenan yhteiskuntaa rankaisemisen ja sosiaalisen kontrollin näkökulmasta. Esitän, että väkivalta- ja henkirikostuomioissa sekä tuomittiin tahallisuudesta että hoidettiin saastumista.
References
Adkins, A. (1960). Merit and Responsibility. A Study in Greek Values. Oxford: Clarendon Press.
Adkins, A. (1972). Moral Values and Political Behaviour in Ancient Greece: from Homer to the End of the Fifth Century. New York: Norton & Company.
Ahonen, M. (2014). Mental Disorders in Ancient Philosophy. Studies in the History of Philosophy of Mind 13. Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-03431-7
Allen, D. (2000). The World of Prometheus: the Politics of Punishing in Democratic Athens. Princeton: Princeton University Press.
Arnaoutoglou, I. (1993). Pollution in the Athenian Homicide Law. Revue Internationale des Droits de L’Antiquité, 3(40), 109–137.
Cairns, D. (1993). Aidos: The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature. Oxford: Clarendon Press.
Cairns, D. (1996). Hybris, Dishonour, and Thinking Big, Journal of Hellenic Studies, 116, 1–32. https://doi.org/10.2307/631953
Cairns, D. (2015). Revenge, Punishment, and Justice in Athenian Homicide Law. Journal of Value Inquiry, 49, 645–665. https://doi.org/10.1007/s10790-015-9522-9
Cairns, D. (2020). Aristotle on Hybris and Injustice. Teoksessa C. Veillard ym. (toim.), Les philosophes face au vice, de Socrate à Augustin (s. 147–174). Leiden: Brill. https://doi.org/10.1163/9789004432390_010
Canevaro, M. (2018). The Public Charge for Hubris Against Slaves: the Honour of the Victim and the Honour of the Hubristês. Journal of Hellenic Studies, 138, 100–126. https://doi.org/10.1017/S0075426918000071
Cohen, D. (1995). Law, Violence, and Community in Classical Athens. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511620300
Dodds, E. (1971 [1951]), The Greeks and the Irrational (7. painos). Berkeley: University of California Press.
Eidinow, E. (2016). Envy, Poison, and Death: Women on Trial in Classical Athens. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199562602.001.0001
Fisher, N. (1992). HYBRIS. A Study in the Values of Honour and Shame in Ancient Greece. Warminster: Aris & Phillips.
Forsdyke, S. (2018). Ancient and Modern Concepts of the Rule of Law. Teoksessa M. Canevaro ym. (toim.), Ancient Greek History and Contemporary Social Science (s. 184–212). Edinburgh: Edinburgh University Press. https://doi.org/10.3366/edinburgh/9781474421775.003.0007
Gagarin, M. (2008). Writing Greek Law. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511482779
Gouldner, A. (1965). Enter Plato. Classical Greece and the Origins of Social Theory. New York: Basic Books.
Gray, B. (2015). Stasis and Stability. Exile, the Polis, and Political Thought, c. 404–146 BC. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198729778.001.0001
Harris, E. (2006). Democracy and the Rule of Law in Classical Athens. Essays on Law, Society, and Politics. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511497858
Harris, E. (2015). The Family, the Community and Murder: The Role of Pollution in Athenian Homicide Law. Teoksessa C. Ando & J. Rüpke (toim.), Public and Private in Ancient Mediterranean Law and Religion (s. 11–35). Berliini/München/Boston: de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110367034.11
Harris, E. (2020). Homicide, Greek. Oxford Classical Dictionary. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199381135.013.8098
Herman, G. (2006). Morality and Behaviour in Democratic Athens. A Social History. Cambridge: Cambridge University Press.
Hunter, V. (1990). Gossip and the Politics of Reputation in Classical Athens. Phoenix, 44(4), 299–325. https://doi.org/10.2307/1088805
Hunter, V. (2007). Did the Athenians have a word for crime? Dike, 10, 5–18.
Hunter, V. (2008). Plato’s Prisons. Greece & Rome, 55, 193–201. https://doi.org/10.1017/S0017383508000521
Inscriptiones Graecae. http://telota.bbaw.de/ig/digitale-edition/inschrift/IG%20I%C2%B3%20104 Viitattu 6.3.2023
Kaimio, M. (1998). Väkivallan käsite ja kontrolli antiikin Kreikassa. Teoksessa M. Kaimio ym. (toim.), Väkivalta antiikin kulttuurissa (s. 13–44). Helsinki: Gaudeamus.
Kuokkanen, S. (2013). Pahojen aikeiden haltuunotto. Ihmisluonnosta, oikeudenmukaisuudesta ja uskonnon alkuperästä Sisyfos-fragmentissa. Niin&näin, 77(2), 107–113.
Kuokkanen, S. (2016), Tuomiolla hybris? Ostrakismos-tuomio, kansalaiskelpoisuuden ehdot ja soveliaan käyttäytymisen rajat 400-luvun eaa. Ateenassa. Lähde, 12, 16–44.
Kuokkanen, S. (2020). Ostracism, Inner Change and the Dynamics of Reintegration in Classical Athens. Pallas, 112 (= Laura Loddo (toim.), Political Refugees in the Ancient Greek World: literary, historical and philosophical essays. Proceedings of the International Conference, Maison méditerranéenne des sciences de l’homme, Aix-en-Provence, June 16–17, 2017, 67–91. https://doi.org/10.4000/pallas.21077
Kuokkanen, S. (2021). Arvokas eliitti vastaan arvoton rahvas klassisen Ateenan poliittisessa keskustelussa ja ajattelussa. Teoksessa M. Vuorinen (toim.), Vihapuheen, viholliskuvien ja disinformaation historiaa - vallan ja vastarinnan välineitä (s. 29–64). Historia Mirabilis 13. Turku: Turun Historiallinen Yhdistys.
Lanni, A. (2005). Relevance in Athenian Courts. Teoksessa M. Gagarin & D. Cohen (toim.), The Cambridge Companion to Ancient Greek Law (s. 112–128). Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL0521818400.007
Lanni, A. (2016). Law and Order in Ancient Athens. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139048194
Lateiner, D. (2017). Insults and Humiliations in Fifth-Century Historiography and Comedy. Histos Supplement, 6, 31–66.
Lewis, J. (2006). Solon the Thinker: Political Thought in Archaic Athens. Lontoo: Duckworth.
Lewis, S. (1996). News and Society in the Greek Polis. Lontoo: Duckworth.
MacDowell, D. (1976). Hybris in Athens. Greece & Rome, 23, 14–31. https://doi.org/10.1017/S0017383500018210
MacDowell, D. (1978). The Law in Classical Athens. Lontoo: Thames and Hudson.
Noussia, M. (2010). Solon the Athenian: the Poetic Fragments. Leiden: Brill.
Osborne, R. (1985). Law in Action in Classical Athens. Journal of Hellenic Studies, 105, 40–58. https://doi.org/10.2307/631521
Ostwald, M. (1973). Was there a Concept ἄγραφος νόμος in Classical Greece? Teoksessa E. Lee ym. (toim.), Exegesis and Argument: Studies in Greek Philosophy Presented to Gregory Vlastos (s. 70–104). Van Gorcum: Assen.
Ostwald, M. (1986), From Popular Sovereignty to Sovereignty of the Law, Berkeley: University of California Press. https://doi.org/10.1525/9780520909687
Pajuoja, J. (1995). Väkivalta ja mielentila. Oikeussosiologinen tutkimus syyntakeisuussäännöksistä ja mielentilatutkimuksista. Väitöskirja, Helsingin yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta. Suomalaisen Lakimiesyhdistyksen julkaisuja. A-sarja N:o 201. Helsinki: Suomalainen Lakimiesyhdistys.
Parker, R. (1983). Miasma: Pollution and Purification in Early Greek Religion. Oxford: Clarendon Press.
Petrovic, A. (2016). Introduction. Teoksessa A. Petrovic & I. Petrovic (toim.), Inner Purity and Pollution in Ancient Greek Religion. Vol. I: Early Greek Religion (s. 1–38). Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198768043.003.0001
Phillips, D. (2007). Trauma ek pronoias in Athenian law. Journal of Hellenic Studies, 127, 74–105. https://doi.org/10.1017/S0075426900001622
Rademaker, A. (2005). Sophrosyne and the Rhetoric of Self-Restraint: Polysemy and Persuasive Use of an Ancient Greek Value Term. Mnemosyne Supplements 259. Leiden: Brill.
Saunders, T. (1991). Plato’s Penal Code: Tradition, Controversy, and Reform in Greek Penology. Oxford: Clarendon Press.
Sealey, R. (2006). Aristotle, Athenaion Politeia 57.4: Trial of Animals and Inanimate Objects for Homicide. Classical Quarterly, 56(2), 475–485. https://doi.org/10.1017/S0009838806000474
Strömholm, S. (1989). Länsimaisen oikeusajattelun historia (Suom. R. Siltala). Helsinki: Lakimiesliiton kustannus.
Thesleff, H. (1999). Esittely ja selitykset. Teoksessa Platon, Teokset. Kuudes osa. Lait. (Suom. M. Itkonen-Kaila, H. Thesleff, T. Anhava & A. M. Anttila, s. 383–409.). Helsinki: Otava.
Van Wees, H. (2011). The Law of Hybris and Solon’s Reform of Justice. Teoksessa S. Lambert (toim.), Sociable Man: Essays on Ancient Greek Social Behaviour in Honour of Nick Fisher (s. 117–144). Swansea: The Classical Press of Wales. https://doi.org/10.2307/j.ctvvn9fm.11
Ylikangas, H. (1983). Miksi oikeus muuttuu. Laki ja oikeus historiallisen kehityksen osana (2. painos). Porvoo – Helsinki – Juva: WSOY.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 KriminologiaJulkaistujen artikkeleiden metadatan käyttölisenssi on Creative Commons CC0 1.0 Universal (CC0 1.0).